Používame súbory cookie, aby nám pomohli vylepšiť naše webové stránky.

Prezeraním našich stránok s ich používaním súhlasíte. Ďalšie informácie

Mondial Assistance

Hľadať

How can we help?*

How can we help?

Zimné športy

Čo sú to zimné športy?
Čo sú to zimné športy?

Zimné športy priťahujú stále viac turistov. Niektoré druhy zimných športov sú veľmi obľúbené, a to predovšetkým lyžovanie (zjazdové, bežecké, off-trail, telemark ...), snowboarding a s ním súvisiace činnosti (surfing, free riding, rando surfing, kite surfing ...), ale aj korčuľovanie , bobovanie, sánkovanie, curling, terénna cyklistika na snehu, a dokonca aj potápanie.

Hory, sneh a slnko, to je vzrušujúci dovolenkový koktajl, žiaľ, nie je bez rizika. Každý rok sa stanú stovky nehôd a úrazov. Lyžovanie, takisto ako snowboarding, je fyzicky veľmi náročný šport, ktorý zaťažuje najmä kĺby. Musíte byť fyzicky dobre pripravení a v dobrej kondícii. Okrem toho, pri zimných športových aktivitách sa kombinujú škodlivé účinky chladu vo vysokých nadmorských výškach a slnka: preto by ste sa mali pripraviť sa na všetky aspekty Vašej zimnej dovolenky, aby ste si zaslúženú dovolenku na horách užili bezpečne.

Kto môže robiť zimné športy?

Väčšie deti, mládež a dospelí si môžu naplno užiť čaro zimných hôr. Avšak zimné športy vy vysokých nadmorských výškach nie sú vhodné pre tých, ktorí majú problémy s ochorením srdca, dýchacie problémy, chronickú bronchitídu, astmu, pre ženy na začiatku alebo v pokročilej fáze tehotenstva a ľudí, ktorí trpia na niektoré ochorenia krvi či psychické ochorenia. Všetky uvedené zdravotné problémy treba pred plánovaním aktívnej lyžiarskej dovolenky prebrať s ošetrujúcim lekárom. 
  
Ak chcete cestovať s deťmi, dôkladne zvážte lyžiarsky areál a jeho nadmorskú výšku. Ak má Vaše dieťa menej ako 1 rok, mali by ste sa vyhnúť strediskám v nadmorskej výške nad 1200 m. Dieťa staršie ako jeden rok už môžete vziať do lyžiarskeho strediska v nadmorskej výške do 1500 m, riaďte sa však zdravým rozumom. Len dieťa staršie ako štyri roky si dokáže naozaj užiť snehové radovánky vo vysokých nadmorských výškach. Veľmi opatrní a obozretní by ste mali byť pri používaní sedačkovej lanovky a gondoly, pretože tu dochádza k dramatickej zmene nadmorskej výšky.    
 

Na ceste na hory do lyžiarskeho strediska pravidelne zastavujte, aby sa Vaše deti mohli na vyššie nadmorské výšky postupne adaptovať. Ak majú nádchu, zastavujte častejšie. To je dôležité, keďže zmena nadmorskej výšky zrýchľuje srdečný tep a zvyšuje krvný tlak. Takisto v prípade infekcie horných dýchacích ciest môže tlak spôsobiť silné bolesti uší. Rovnako ako pri cestovaní lietadlom, dbajte na to, aby Vaše dieťa pravidelne prijímalo počas cesty dostatok tekutín, tým môžete týmto problémom predísť. 
  
Deti mladšie ako 3 roky lyžují veľmi málo, ak vôbec. Kvôli svojej relatívnej nehybnosti sú obzvlášť citlivé na chlad. Je veľmi dôležité, aby mali dobré teplé oblečenie. Taktiež je užitočné mať krém na opaľovanie a slunečné okuliare.

Pár praktických rád

Postupujte podľa nasledujúcich odporúčaní a naplno si vychutnajte zimnú dovolenku na snehu:

  • Ak nie ste fyzicky zdatní a za celý rok si zacvičíte občas, ešte pred zakúpením lyžiarskeho zájazdu sa poraďte so svojím lekárom. Niekoľko týždňov pred cestou začnite pravidelne cvičiť fitness a vytrvalostné programy (chôdza, jazda na kolieskových korčuliach, jogging, jazda na bicykli, chôdza po schodoch). Skontrolujte stav lyžiarskeho vybavenia pred začiatkom sezóny a ak je to potrebné, dajte si upraviť viazanie, aby spĺňalo aktuálne normy. Ubezpečte sa, že Vaše lyžiarske vybavenie zodpovedá Vášmu telesnému typu a lyžiarskej zdatnosti.
  • Aby ste zabránili úrazu zápästí alebo kolien, ku ktorým u zjazdových lyžiarov dochádza veľmi často a ktoré sú špecifické najmä pre snowboardistov, noste vhodné chrániče.
  • Deti musia nosiť prilby povinne, pretože sú zraniteľnejšie a v prípade nárazu častejšie utrpia úraz hlavy. Nosením prilby sa pravdepodobnosť úrazu hlavy u detí zníži o 50%.
  • Lyžiarske oblečenie je zvyčajne navrhnuté tak, aby zabezpečilo termoreguláciu tela udržiavaním stálej teploty pri lyžovaní. Nezabudnite sledovať predpoveď počasia, informácie o slnečnej aktivite a snehových podmienkach, aby ste sa s rodinou vhodne obliekli, primerane pre daný typ počasia.
  • Chráňte krk a tváre detí ochranným krémom proti slnku (vhodného pre typ ich citlivej pokožky) a natierajte ich počas celého dňa, aj keď slnko nesvieti alebo je oblačno. Pre deti je najvhodnejší ochraný faktor najmenej 25.
  • Nikdy nebuďte na slnku bez slnečných okuliarov! UV lúče sú vo vysokých nadmorských výškach veľmi silné a môžete si poškodiť zrak! Vysoko kvalitné slnečné okuliare (sú drahé a mali byste ich zahrnúť do rozpočtu nákladov) umožnia znížiť intenzitu svetla a absorbovať a filtrovať slnečné lúče.
  • Prvé dni dovolenky, najmenej prvých 48 hodín, sa vyhýbajte nadmernej fyzickej námahe. Približne tak dlho trvá, kým si telo zvykne na výškový rozdiel. Nepreceňujte sa a začnite najprv s lyžovaním na jednoduchých zjazdovkách. Nezabúdajte na pravidelné prestávky.
  • Skôr ako zaútočíte na prvé zjazdovky, urobte si pár zahrievacích cvičení (beh na mieste, drepy ...). Vaše svaly vám poďakujú a predídete zbytočným úrazom.
  • Keď ste na svahoch, rešpektujte ich značenie a podmienky, ako je úroveň obtiažnosti. Ovládajte svoju rýchlosť, plánujte kam idete, a berte ohľad na ostatných lyžiarov. Najviac vážnych úrazov nastáva pri zrážke dvoch lyžiarov.
  • Nikdy nelyžujte s dieťaťom na chrbte. Dokonca aj keď si myslíte, že ste dobrý lyžiar, nie ste imúnny voči pádu alebo nárazu.
  • V prípade vážneho úrazu dodržiavajte zásady prvej pomoci (chrániť, varovať, pomôcť). Zraneného prikryte, aby neprechladol a ubezpečte ho, že pomoc je na ceste.
  • Dbajte na to, aby ste sa stravovali primerane svojej fyzickej aktivite - vyvážené raňajky s dostatočnou kalorickou hodnotou, jedlá bohaté na pomaly sa uvoľňujúce sacharidy (cestoviny, ryža ...), ale nie príliš ťažko straviteľné, využívajte občerstvenie na svahoch (sušené ovocie, nízkokalorické cereálne tyčinky) a vyváženú večeru na načerpanie nových síl . Vyhnite sa konzumácii alkoholu, pretože znižuje bdelosť a spomaľuje reflexy. Pre seba aj deti pripravte ľahkú desiatu a olovrant.
  • Pite veľa vody a pite ju často, aby ste zabránili dehydratácii, ktorá môže byť spôsobená fyzickou námahou a chladom.
  • Lyžovanie mimo zjazdoviek je veľmi nebezpečné a neodporúča sa. Nie je kryté žiadnym poistením. V každom prípade, nikdy neopúšťajte označené zjazdovky sami, vždy buďte so sprievodcom alebo s lyžiarskym inštruktorom. Každoročne veľa ľudí zomrie alebo sa zraní v lavínach.
  • Pravidelne odpočívajte.
  • Ak máte počas cesty akýkoľvek problém, nemusíte čakať na návrat domov, aby ste sa mohli poradiť so svojím lekárom. Lekári pracujúci v našej asistenčnej spoločnosti sú Vám k dispozícii. S nimi môžete prebrať akékoľvek otázky alebo pochybností, týkajúcich sa Vášho zdravia. Môžeme Vám poskytnúť užitočné rady a prípadne Vás spojiť s Vaším praktickým lekárom prostredníctvom konferenčného hovoru, nech ste kdekoľvek.